دولت اوباما قصد دارد که استانداردهای جدیدی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و میزان آلودگی وسایل نقلیه سنگین شامل  کامیون‌ها و اتوبوس‌ها وضع کند. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA)، این اقدامات باعث می‌شوند که میزان آلودگی کربنی تولیدی ایالات متحده حدود 1/1  میلیارد تُن کاهش پیدا کند و همین‌طور به میزان ۲ میلیارد بشکه نفت در طول عمر وسایل نقلیه‌ای که در حین اجرای برنامه، به فروش می‌رسند، صرفه‌جویی می‌شود. این برنامه، قرار است که مدل‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ را از این نوع وسایل نقلیه تحت پوشش قرار دهد.

استاندارد‌های در سال قبل ارائه شده و اکنون به مرحله نهایی رسیده‌اند و به موجب آنها، قرار است که از مصرف سوخت کامیون‌های تریلر، کامیون‌های تحویل بار، اتوبوس‌های مدرسه و دیگر وسایل نقلیه بزرگ، در طول مدل‌های سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ به میزان ۲۵ درصد کاسته شود. به علاوه، پیکاپ‌تراک‌های سنگین و ون‌ها نیز باید در هر سال از این دوره، ۲/۵ درصد به بازدهی خود اضافه کنند. این استاندارد، دنباله مقررات قبلی است که سازندگان کامیون‌ها را مجبور می‌کرد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، به میزان ۲۷۰ میلیون تُن از آلودگی محصولاتشان بکاهند.


با به‌کارگیری استانداردهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ که از آنها با عنوان «فاز ۲» یاد می‌شود، قانونگذاران امریکا انتظار دارند که خودروسازان با استفاده از تکنولوژی‌های کنونی موجود در صنعت خودرو مانند استاپ-استارت و پیشرانه‌های هیبریدی، و همین‌طور تکنولوژی‌های جدیدی که به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت، به این اهداف برسند.


هیچ‌گونه مقررات خاصی در خصوص تکنولوژی‌های مورد استفاده خودروسازان درنظر گرفته نشده و بنابراین، اینکه چگونه این اهداف محقق شود، کاملاً به خودروسازان بستگی خواهد داشت.